Saturday, December 30, 2023

Honda NC750X DCT

Som forklart på KTM 390 Adv siden bestemte eg meg for å finne en sykkel som var mindre masete enn KTMen, mer komfort, lavere turtall, lavere sal og bedre kvalitet stod på lista. Jeg var nært ved å kjøpe en BMW GS750, det var den jeg drømte om etter at vi traff en på ferga på en av våre læreturer, men det ble hakket for dyrt med BMWen, spesielt siden jeg liker ting som er nytt eller neste nytt.





Jeg gikk også i meg selv og begynte å diskutere om jeg faktisk kom til å bruke offroad egenskapene til BMWen noen gang. Konklusjonen ble at "nei, det blir nok bare med drømmen". Gradvis falt derfor BMWen ut og jeg penset over på sykler som er mer egnet på asfalt og til lokal kjøring.

Honda har jeg vært svak for siden jeg hadde Honda maxi scooter tidlig på 2000-tallet og når jeg begynte å få øynene opp for automatgir løsningen til Honda og så oppbevaringsrommet på NC750X samtidig som prisen var hyggelig ble det lest mange teste av denne. Gjengs i testene er at de som tester ikke har hatt noe særlig forventninger, men alle virker å ha blitt veldig overrasket over vår god allroaund sykkel dette er. Ikke beste på noe, men jevnt over veldig god og DCT kassen fikk mye skryt.

Det er nok riktig å si at det var DCT og en hinsides god vinterpris som gjorde at jeg endte med denne Hondaen. Det ble en helt ny 2022 modell som Høiden MC ikke ønsket å ha stående til 2024, det er forståelig og dermed var det duket for en såkalt hyggelig handel. Sykkelen ble hentet på henger ifbm med en jobbtur østover og det var sludd og 1 grad på vei hjem så valget om å ta den med henger var helt riktig.

Det ble likevel tørre veier noen uker så jeg fikk meg 300 km på den før den måtte gå i vinterhi og jeg må si at denne sykkelen treffer perfekt for meg. DCT kassen er fantastisk, lyden er akkurat sånn den skal være, mtoren går på veldig lavt turtall som gjør turen uanstrengt og beroligende. I tillegg er denne oppbevaringen der tanken normalt veldig praktisk for meg som skal ut å seile, en tur i motorbåten, handle på vei hjem etc... Det siste jeg vil dra frem foruten at jeg syns den ser bra ut er det lave tyngdepunktet som tankplassering og 270 graders twin motor medfører gjør sykkelen veldig stabil og lett håndterlig. Den er mye tyngre enn KTMen, men føles ikke så mye tryngre som den er. 


No comments:

Post a Comment

Sesongstart med oppgraderinger!

Den 21. februar, litt over 3 mnd sidan sykkelen var satt i garasjen (7. nov 23), fekk eg årets første tur. Ekstra spennande sidan eg berre f...